Årets markedsfører 2022 er kåret!

80 spente markedsførere møtte opp på Haubitz Låve på Odderøya i Kristiansad torsdag ettermiddag for å få presentert short-listen til kåringen av Årets markedsfører 2022. De tre finalistene besto av Phonero, Kanalbyen og Agder kollektivtrafikk.

For oss som jobber frivillig i Markedsføringsforeningen i Kristiansand er dette et av årets store høydepunkt, der vi får samlet markedsførere fra regionen og får vist mye av det gode markedsføringsarbeidet som blir gjort av bedriftene. Dette er en arena hvor vi heier hverandre frem og deler god kunnskap, sier Nora Yggeseth, Leder i Markedsføringsforeningen i Kristiansand og Juryleder i Årets Markedsfører 2022

Tittelen som årets markedsfører henger høyt. Det er en anerkjennelse av både innsats og resultat, gjerne over tid. Til årets kåring har det vært mange aktuelle kandidater, og nivået oppleves som høyt.

Hva er Årets Markedsfører prisen?

Gjennom kåringen av “Årets markedsfører” ønsker Markedføringsforeningen å hylle markedsføringsfaget. I konkurransen Årets Markedsfører vurderer vi den helhetlige markedsføringsstrategien til bedriften, og hvordan man har jobbet systematisk og strukturert for å oppnå målene man har satt. Vi vil stimulere til nyskaping, kreativitet og innovasjon innenfor faget, samtidig som vi ønsker å fremme og anerkjenne dyktige markedsføreres arbeid og resultat.

Blir vurdert etter:

Innsikt –Hva vet dere om målgruppe, marked og hvilke mål ble satt?
Strategi
 – Hvordan løste dere oppgaven for å nå målene?
Effekt
 – Hvilke resultater har dere oppnådd?

De tre nominerte presenterte sine markedsstrategier og imponerte både jury og fullsatt sal. Verdien av presentasjonene var stor, da man får innsikt i hvordan andre arbeider med strategi og konsepter, og de nominerte delte gjerne tips til andre i salen om hvordan de kan bruke dette i sin egen bedrift. Steal with pride!

Phonero presenterte en markedsstrategi der de brukte ansatte som ambassadører på LinkedIn og oppnådde utrolige resultater på rekkevidde på plattformen. De fikk også høyeste rangering i kåringen gjort av EPSI og ble vekstvinner i bransjen B2B.

Agder kollektivtrafikk presenterte hvordan de jobbet med å få tilbake markedsandeler og få folk til å ta mer kollektiv transport etter en stor knekk etter Covid. Resultatene de oppnådde med kampanjen var enestående.

Kanalbyen presenterte et helt nytt konsept de har gjort i samarbeid med Aptum i Kristiansand for å gjøre kanalbyen attraktiv. Strategien med kampanjen om de tre søstre hvor de steg for steg ga mer informasjon, ga gode resultater og som endte i rekordresultat.

Her er juryens begrunnelse til vinneren av Årets Markedsfører 2022:

Årets vinner har jobbet målrettet og trofast til sin definerte strategi gjennom flere år. Alt skal gjøres skikkelig og med god kvalitet, og den røde tråden er synlig i alt. Målgruppen er stor siden produktet som tilbys er ment for bredden i befolkningen. Vinneren har jobbet aktivt med ulike segmenter, vinklinger, budskap og kanaler for å ivareta dette.

Resultatene har ikke uteblitt. I 2022, som for mange har vært et krevende og turbulent år, har årets vinner oppnådd resultater mange bare drømmer om.

Juryen bemerker et fokus på kontinuerlig videreutvikling av både løsninger og kommunikasjon mot publikum. Vinneren har gjentatte ganger vært først ute med løsninger som andre i etterkant har latt seg inspirere av.

Juryen har også latt seg imponere over vinnerens evne til å skille seg ut ved hjelp av kreativ og konseptuell kommunikasjon i et marked hvor mye ofte handler om det tradisjonelle. Juryen berømmer vinnerens bevisste forhold til at merkevarebygging ikke stopper i transaksjonsøyeblikket, men fortsetter inn i evigheten.

Årets Markedsfører 2022 har satt sitt tydelige preg på Kristiansand, og har evnet å omskape et område som i mange år framsto som en grå og trist bakevje, til et signaturprosjekt helt utenom det vanlige.

 

Årets markedsfører 2022 er: Kanalbyen!

Vi i Markedsføringsforenignen i Kristiansand gratulerer til alle de nominerte!