Vinner Årets markedsfører 2009 - Kaptein Sabeltann

I sterk konkurranse med UIA og Kvadraturen ble Kaptein Sabeltann v/ Terje Formoe valgt til årets markedsfører i Vest-Agder 2009. Prisen ble delt ut av styreleder i Norges Markedsføringsforbund, Kari Bucher.

Juryens begrunnelse:
Kaptein Sabeltann v/Terje Formoe feirer denne sesongen 20 års jubileum. Noen vil hevde at Sabeltann er et norsk svar på Walt Disney. Først og fremst dreier det seg om en historie og salg av varige verdier. Verdier som underholdning, spenning og fantasi utvikler seg i samspill mellom skuespillere, barn, foreldre, besteforeldre og venner. For å lykkes er det bygget opp nært og godt samarbeide med Dyreparken, forlag, plateselskaper og andre produsenter av varer og tjenester. Gjennom tidene er det solgt ca. 1 million billetter til forestillingene -og like mange cd og dvdér.

Hedersprisen årets markedsfører skal deles ut til en person, firma organisasjon eller institusjon som særlig har fremhevet seg på markedsføringens område, både ved markedsføring av varer og tjenester og gjennom ide og produktutvikling. Kaptein Sabeltann og Terje Formoe tilfredsstiller alle kriterier i jubileumsåret 2009. Markedsføringsmessig er det kanskje hans unike evne til å bygge et merke, et brand som er viktigste årsak til suksessen. Kjennskap til produktet og kunnskap om produktet er meget høy i hele den norske befolkning og det knytter seg klare assosiasjoner til Kaptein Sabeltann. Andre kjente virkemidler og verktøy innen markedsføring som reklame, PR, salg osv. beherskes også.

  • Historien om Kaptein Sabeltann er blitt til gjennom 20 års hardt arbeid, og har tatt hele Norge med storm. Om sommeren kommer det gjester fra hele landet for å oppleve den magiske stemningen på sørlandet.
  • Formoe må berømmes for nytenking. Det skal mot til å legge en barneforestilling sent på kvelden. Publikum har elsket det. Dette forteller man videre.
  • Samarbeidet med ulike partnere er inngått med klare rammeverk. Kaptein Sabeltann viker ikke fra sitt konsept. Han er bevisst på hvem han skal assosieres med.
  • Merkevaren kan i fremtiden eksponeres utenfor landets grenser. Det skal bli spennende å følge Kaptein Sabeltann på nye tokter.

Juryen har bestått av:
Leder MMF: Anne Danielsen
BI Kristiansand: Kris Haanes
Dampbageriet: Espen Albert
Sandens Senter: Jahn Olav Marum
National Oilwell Varco: Kjell Anders Olsen
Color Line: Nina Moland
Meglerhuset Sædberg: Inger Sædberg